دکتر هاشمی روانشناس اسلامشهر،بهترین مرکز مشاوره در اسلامشهر،مشاوره خانواده در اسلامشهر،دکتر مشاور در اسلامشهر،روانشناس خوب در اسلامشهر

دکتر سید حبیب اله هاشمی

متخصص روان شناسی سلامت (Ph.D)

روان شناس بالینی (M.A)

روان درمانگر و مشاور - مدرس دانشگاه

Dr.S.habib A. hashemi

(Health psychologist (PH.D

(Clinical psychologist (M.A

Psycho therapist

درباره من :
  • صفحه اصلی
  • دانشجویان
  • مراجعین
  • خدمات
  • گالری تصاویر
  • آموزش
  • متخصصان مرکز

مرکز مشاوره و روانشناسی زرافشان-اسلامشهر

مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده-اسلامشهر

منابع پیشنهادی برای آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی از سوی وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت

منابع پيشنهادي براي آزمون کارشناسي ارشد روانشناسي

 از سوي وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت
 
1- منابع وزارت علوم و دانشگاه آزاد

 
توجه1: وزارت علوم و دانشگاه آزاد برخلاف وزارت بهداشت منابع کارشناسي ارشد رشته هاي خود را اعلام نمي کنند، توجه کنيد که ليست زير بر اساس منابع معرفي شده بوسيله مراجع مختلف (و نه وزارت علوم يا دانشگاه آزاد) تهيه شده است. براي دسترسي به تازه ترين منابع بايد از اساتيد، دوستان و بخصوص کساني که در چند سال قبل (ترجيحا 2 سال قبل) در مقطع کارشناسي ارشد قبول شده اند کمک بگيريد. هرچند که در طول چندين سال گذشته تغيير کمي در اين منابع صورت گرفته است. ليست منابع معرفي شده در زير شامل همه منابعي که احتمالا از آنها سئوال طرح مي شود نمي باشد. اما سعي شده است که در ليست زير مهمترين کتب منبع با رعايت اختصار و صرفه جويي معرفي شوند.

توجه 2: ضرايب دروس گرايشات روانشناسي خانواده و باليني كودك (در دانشگاه دولتي) عينا مانند ضرايب گرايش روانشناسي باليني و طبيعتا منابع آنها نيز يكسان مي باشند.

توجه3: راهنماييهاي زير در مورد چگونگي مطالعه، در موفقيت بيشتر شما موثر خواهد بود، بهمين خاطر آنها را با دقت بخوانيد:

1.براي اينکه در مقطع کارشناسي ارشد قبول شويد نيازي به خواندن همه منابع معرفي شده در اينجا و يا هر جاي ديگر نداريد! در اين مورد حداقل تجربه ديگر دانشجوياني که در سالهاي قبل قبول شده اند گوياي اين مطلب است. لازم به ذکر است که بيشتر سئوالات آزمون کارشناسي ارشد مفهومي هستند و نه مانند کنکور خطي. بدين معني که اگر داوطلبي مفاهيم دروس رشته خود را بخوبي مطالعه کرده باشد (حال از هر کتابي که آنها را مطالعه کرده است) به آن سئوالها جواب خواهد داد، بهمين خاطر در اين شرايط مطالعه کتب مختلف تاثير اضافي و چنداني بر نتيجه نخواهد داشت. بطور مثال داوطلب در درس آسيب شناسي بايد بداند که هذيان Delusion به باور غلطي که فرد به آن معتقد است و ديگران اعتقادي ندارند گفته مي شود. بسيار بديهي است که تعريف هذيان در همه کتب آسيب شناسي مشترک است و چنانچه داوطلب معنا و مفهوم اين نشانه را بداند به سوالات مربوط به آن مي تواند جواب بدهد و براي جواب دادن به سئوالات مربوط به هذيان لزوما نيازي ندارد که همه کتب منبع يا منابع خاصي را مطالعه کرده باشد. البته بديهي است که اين مسئله در مورد سئوالات خطي که متن يک کتاب خاص بصورت سئوال طرح مي شود به صورت ديگري است. بهمين خاطر تب مطالعه همه منابع که متاسفانه در تعدادي از دانشجويان وجود دارد بيفايده بوده و راه بجايي نمي برد. بجاي مطالعه همه منابعي که از مراجع مختلف به دست شما مي رسد (که چنين چيزي حتي عملي هم به نظر نمي رسد!)، سعي کنيد همان منابع جامع و مهم را بطور دقيق، کامل و با مرور بخوانيد. البته پيشنهاد ما اينست که براي اينکه مطالعه شما جامع بوده و هم سئوالات مفهومي و هم خطي را در بر بگيرد، به مطالعه منابع مهم که در اکثر منابع ذکر شده در مراجع مختلف وجود دارند اکتفا کنيد و مثلا منبعي را که بوسيله فلان دانشگاه ذکر شده ولي در ساير منابع متعلق به مراجع ديگر معرفي نشده را کنار بگذاريد. لازم به ذکر است که سعي شده در تهيه منابع زير از اين اصل تبعيت شود.

2.سعي کنيد از هر درس حداقل يک کتاب (و چنانچه منابع آن درس پراکنده و متعدد مي باشد بيشتر از يک کتاب) را بخوانيد. بدين معني که هيچ درسي را به نفع ساير دروس کنار نگذاريد. لازم به ذکر است که در هر درس تعدادي از سئوالات در سطح دشواري نسبتا پاييني قرار داشته و شما با خواندن حتي يک کتاب از هر درس نيز مي توانيد به تعدادي از سئوالات آن درس جواب دهيد.

3.يک روش مفيد در مطالعه براي مقطع کارشناسي ارشد اين است که در هر درس يک يا دو کتاب که مهمترين منابع آن درس را تشکيل مي دهند مطالعه کنيد، سپس به سراغ مهمترين منبع درس بعدي رفته و بهمين صورت ادامه دهيد تا هنگامي که مطالعه مهمترين منابع همه دروس را تمام کنيد. به اينصورت وقت شما بين دروس مختلف توزيع مي شود. البته در نهايت اين خود شما هستيد که با توجه به تجربه قبلي اتان در مورد اينکه کدام روش براي شما موثرتر است روش مطالعه خود را انتخاب مي کنيد.

4.بعضي از دروس منابع کمتري دارند مانند درس علم النفس و روانشناسي عمومي و بعضي منابع بيشتر. سعي کنيد در دروسي که اکثر سئوالات آن از يک منبع طرح مي شود مانند علم النفس، زمان مطالعه آن درس را بر روي همان منبع مهم و اوليه گذاشته و بجاي مطالعه منابع بعدي آن درس که تعداد کمي سئوال از آن طرح مي شود به مطالعه منابع دروسي بپردازيد که سئوالات آنها از چندين منبع طرح مي شوند مانند درس روانشناسي رشد و...

5.در هر درس با مهمترين منبع که بيشترين تعداد سئوال از آن مي آيد شروع کنيد (و نه با منبعي که کمتري صفحات را دارد!). تشخيص اينکه از بين منابع معرفي شده براي هر درس در ليست زير کدام منبع يا منابع مهمترند به عهده خود شماست. پيشنهاد ما کمک گرفتن از دانشجويان قبولي در سالهاي قبل يا اساتيد (اساتيدي که در آزمون کارشناسي ارشد تدريس مي کنند) است.. البته در تهيه ليست زير نيز سعي شده ترتيب منابع معرفي شده با درجه اهميت آنها هماهنگ باشند.

6.هرچند منابع دانشگاه دولتي و آزاد تا حد قابل ملاحضه اي با هم اشتراك دارند اما بديهي است كه مطالعه منابع مختص به هر كدام از اين دانشگاه ها شانس موفقيت شما را بالا خواهد برد. البته شايان ذكر است كه مطالعه منابع دولتي ممكن است به شما در آزمون دانشگاه آزاد هم كمك كند، اما برعكس آن شايد كمتر صادق باشد. در مورد منابع دانشگاه آزاد نوشته شده در اينجا بايد با ديگر دوستان و اساتيدتان هم مشورت كنيد.

7.تست زدن نه تنها توانايي شما را در اين مهارت بالا مي برد بلکه شيوه مطالعه کردن و اينکه در هر درس چه مطالبي را و به چه صورت بخوانيد به شما ياد خواهد داد. در هر سال تعداد کمي از سئوالات آزمون کارشناسي ارشد از سئوالات سالهاي گذشته تهيه مي شوند، بهمين دليل مطالعه سئوالات سالهاي پيش وزارت علوم (و نه فقط سئوالات ساخته شده بوسيله موسسات آموزشي مختلف) روشي مقرون بصرفه و موثر در کسب نمره بالاتر شما خواهد بود. پيشنهاد ما اينست که يکبار بعد از آشنايي مختصر با مطالب هر درس و يکبار نيز بعد از تمام کردن منابع آن درس تستها را مطالعه کنيد؛ بار اول بمنظور اينکه مطالعه خود را چطور تنظيم کنيد، چه بخوانيد و چطور بخوانيد و بار دوم بمنظور آزمون کردن خودتان، کشف نقاط قوت و ضعف خود و ديگري بياد سپردن تستها بمنظور جواب دادن به تستهاي تکراري آزمون کارشناسي ارشد.

 

الف) متون روانشناسي به زبان انگليسي (دولتي و آزاد)

 

درس زبان انگليسي منبع مشخصي ندارد، بصورت تخصصي بوده و نيازمند توانايي خوب شما در دانستن کلمات، اصطلاحات و متون تخصصي روانشناسي و توانايي در حد متوسط در ترجمه کردن و گرامر مي باشد. نکات زير در اين زمينه مفيد خواهد بود:

1.معادلات انگليسي و تعريف و مفهوم اصطلاحات تخصصي روانشناسي که در پايان کتاب زمينه روانشناسي هيلگارد (در نوع دو جلدي آن در پايان جلد دو) آمده است را خوب بخوانيد.

2.هنگام مطالعه ساير دروس معادل انگليسي واژه ها، نظريات و اصطلاحات تخصصي روانشناسي که در هر کتاب بصورت زيرنويس آمده اند را حفظ کنيد. بطور مثال در درس روانشناسي رشد مي خوانيد که معادل انگليسي کلمه رشد: development است و... .

3.در نهايت موفقيت شما در اين درس مستلزم توانايي نسبي شما در ترجمه کردن و دانستن نکات گرامري است. براي بالا بردن اين توانايي ها بايد به مطالعه هرچه بيشتر متون انگليسي بخصوص متون تخصصي بپردازيد. منبع معرفي شده در زير براي اين منظور مناسب خواهد بود.

الف) متون روانشاسي به زبان انگليسي، کيانوش هاشميان

4.الگوي مطالعه اين درس بايد متفاوت از ساير دروس باشد، بدين معني که بجاي مطالعه طولاني در يک دوره زماني محدود به مطالعه هر روزه ولي به مدت محدود (مثلا 45 دقيق تا يک ساعت) اقدام کنيد.

5.براي فرهنگ لغت منبع اين درس كتاب فرهنگ لغت روانشناسي، تاليف براهني و همكاران پيشنهاد مي شود.

 

ب) آسيب شناسي و روانشناسي کودکان استثنايي

* دانشگاه دولتي

1) روان شناسي مرضي تحولي، دادستان، جلد 1 و2، (چنانچه وقت اضافه داشته باشيد همچنين ج 3: جلد روانشناسي مرضي كودك)، انتشارات سمت

2) آسيب شناسي رواني، روزنهان و سليگمن، ترجمه يحيي سيد محمدي، جلد 1 و 2، انتشارات ساوالان و ارسباران

3) روانشناسي کودکان استثنايي، ترجمه بهروز ميلاني فر

4) روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، ترجمه سيف نراقي، انتشارات ارسباران

*دانشگاه آزاد

1) آسيب شناسي رواني، دکتر آزاد، جلد 1 و 2

2) آسيب شناسي رواني، روزنهان و سليگمن، ترجمه يحيي سيد محمدي، جلد 1 و 2، انتشارات ساوالان و ارسباران

3) روانشناسي كودكان استثنايي، ميلاني فر

4) بهداشت رواني و عقب ماندگي ذهني، احدي و بني جماليف نشر ني.

 

ج) آمار و روش تحقيق

نكته: مباني امار و رو تحقيق در تمامي كتاب ها يكسان است و در صورتي كه فرصت چنداني نداريد، مطالعه ساير منابع در دسترس مي تواند تا حد زيادي به شما كمك نمايد. همچنين توجه كنيد كه در اين درس (در اكثر سالها) تعداد زيادي از سئوالات از روش تحقيق طرح مي شود تا آمار.

* دانشگاه دولتي

1) مباني نظري و عملي پژوهش، دلاور، انتشارات رشد يا روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، دلاور، نشر ويرايش

2) روش تحقيق در علوم رفتاري، سرمد، بازرگان و حجازي

3) احتمالات و آمار كاربردي، دلاور، انتشارات رشد

4) استنباط آماري در علوم رفتاري، حيدر علي هومن

*دانشگاه آزاد

1) روش هاي آماري در علوم رفتاري، حسن پاشا شريفي و جعفر نجفي زند، انتشارات سخن

2) روش هاي تحقيق در علوم رفتاري، حسن پاشا شريفي و نسترن شريفي، انتشارات سخن.

 

د) روانشناسي رشد

* دانشگاه دولتي

1) روانشناسي ژنتيک، منصور و دادستان، ج 1 و 2، انتشارات سمت

2) روانشناسي رشد، لورا اي برک، ترجمه يحيي سيد محمدي، ج 1 و 2، انتشارات ارسباران

3) رشد و شخصيت کودک، ترجمه مهشيد ياسايي

4) پيشگامان روانشناسي رشد، فربد فدايي

5) روانشناسي رشد، جمعي از مولفان (سوسن سيف و همکاران)

*دانشگاه آزاد

1) روانشناسي رشد، سوسن سيف، جميله كديور و همكاران (جمعي از مولفان)، انتشارات سمت

2) روانشناسي رشد نوجواني و جواني، احدي و نيكچهر محسني

3) پيشگامان روانشناسي رشد، فربد فدايي

 

ه) روانشناسي باليني (دولتي و آزاد)

1) روانشناسي باليني، فيرس وترال، ترجمه فيروزبخت (فصول 4 تا 14)

2) نظريه هاي مشاوره و رواندرماني، تاليف شفيع آبادي و ناصري

3) روانشناسي باليني، حميد پورشريفي، انتشارات سنجش

4) روانشناسي باليني، تاليف شاملو.

5) در مورد آزمونهاي رواني مي توانيد از تمام كتاب هاي آزمونهاي رواني استفاده كنيد، اما چنانچه وقت و انرژي كافي داريد پيشنهاد ما كتاب راهنماي سنجش رواني، مارنات، ترجمه پاشا شريفي، جلد 1 و 2 (به غير از فصل پرسشنامه کاليفرنيا) است. در اين قسمت آزمونهاي وكسلر و MMPI مهم ترند، هرچند كه در سالهاي مختلف ممكن است آزمونهاي متفاوتي مورد توجه طراحان سئوال باشند.

 

و) روانشناسي فيزيولوژيک و انگيزش و هيجان

* دانشگاه دولتي

1) روانشناسي فيزيولوژيک، ترجمه بيابانگرد، بخصوص ج 2

2) انگيزش و هيجان، مارشال ريو، ترجمه يحيي سيد محمدي، نشر ويرايش

3) انگيزش و هيجان، تاليف کريم خداپناهي

*دانشگاه آزاد

1) انگيزش و هيجان، مارشال ريو، ترجمه يحيي سيد محمدي، نشر ويرايش

2) مباني روانشناسي فيزيولوژيك، كارلسون، ترجمه مهرداد پژهان، نشر غزل.

 

ز) علم النفس

* دانشگاه دولتي

1) علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، تاليف حسن احدي و شکوه بني جمالي، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي

2) روانشناسي شخصيت از ديدگاه اسلامي، علي اصغر احدي، انتشارات اميركبير

*دانشگاه آزاد

1) علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، تاليف حسن احدي و شکوه بني جمالي، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي

2) علم النفس، دكتر كيانوش هاشميان، انتشارات دانشگاه پيام نور.

 

ح) روانشناسي عمومي (سراسري و آزاد)

1) زمينه روانشناسي هيلگارد، ترجمه براهني و همکاران

روانشناسي شخصيت (دانشگاه آزاد، گرايش روانشناسي شخصيت)

1) نظريه هاي شخصيت، شولتز، يحيي سيد محمدي، نشر ويرايش

2) نظريه هاي شخصيت، دكتر سياسي، انتشارات دانشگاه تهران

*******************************************

2- منابع کارشناسي ارشد روانشناسي باليني وزارت بهداشت:

توجه 1: فقط کساني مي توانند در آزمون کارشناسي ارشد روانشناسي باليني وزارت بهداشت شرکت کنند که مدرک کارشناسي آنها روانشناسي (کليه گرايشها) و يا مشاوره باشد. بديهي است رشته هاي ديگر حق شرکت در اين آزمون را ندارند. در آزمون کارشناسي ارشد روانشناسي وزارت علوم يا دانشگاه آزاد ممنوعيتي از نظر نوع مدرک کارشناسي وجود ندارد و هر کس با هر مدرکي مي تواند در اين آزمونها شرکت کنند. البته بايد عنوان شود که در آندسته از دانشگاههايي (وزارت علوم و آزاد) که آزمون آنها بصورت دو مرحله اي يعني مرحله کتبي و مصاحبه برگزار مي شود، ممکن است فارغ التحصيلان رشته هاي روانشناسي در اولويت قرار بگيرند.

توجه2: آزمون كارشناسي ارشد روانشناسي باليني وزارت بهداشت تا سال 1386 به صورت دو مرحله اي برگزار مي شده است. بدين صورت كه 70 درصد از نمره كل داوطلب به نمره كتبي كه در آزمون مرحله اول كسب مي كرد و 30 در صد از نمره نيز به نمره اي كه داوطلب در مصاحبه كسب مي كرد اختصاص داده مي شد. در سال 1387 اين آزمون تك مرحله اي شده و فقط نمره مرحله كتبي مورد لحاظ قرار مي گيرد. اما منابع غير رسمي حكايت از اين دارند كه در سالهاي آتي نيز احتمالا آزمون بصورت دو مرحله اي برگزار خواهد شد.

توجه3: ليست زير بر اساس منابع معرفي شده وزارت بهداشت در سال 1387 و از سايت اين وزارت اخذ شده است، لذا ممکن است در سالهاي آينده تغييراتي در آن اعمال شود. براي دسترسي به تازه ترين منابع معرفي شده اين وزارت در هر سال بايد منتظر زمان ثبت نام وزارت بهداشت که منابع هر رشته را در دفترچه ثبت نام و همچنين بر روي سايت خود نمايه مي کند باشيد، هرچند که در طول چندين سال گذشته تغيير کمي در اين منابع صورت گرفته است.

توجه4: راهنماييهاي زير در موفقيت بيشتر شما موثر خواهد بود، بهمين خاطر آنها را با دقت بخوانيد:

1- کتاب خلاصه روانپزشکي کاپلان (ترجمه رفيعي يا پورافکاري) در آزمون اين وزارت بسيار مهم مي باشند. ترتيب اهميت معمولا بصورت جلد 2، جلد 1 و سپس جلد 3 مي باشند.

2- از اين کتاب نه تنها براي درس روانپزشکي عمومي و فرهنگي که همچنين در دروس ديگر از جمله روانشناسي رشد، باليني و حتي آمار نيز سئوال طرح مي شود. بهمين خاطر شما بايد آن فصولي از اين کتاب سه جلدي که مربوط به اين دروس مي باشند مانند فصل رواندرمانيها که مربوط به روانشناسي باليني و يا فصل آمار که مربوط به درس آمار و .... را مسلط باشيد.

3- مطالعه فصولي که چندان مربوط به دروس جدول زير نمي باشند مانند فصل مغز و رفتار و... ضرورتي ندارد.

4- هرچند منبع معرفي شده بوسيله وزارت بهداشت خلاصه روانپزشکي کاپلان ترجمه پورافکاري مي باشد، اما ترجمه رفيعي و همکاران جديدتر و روانتر است، بهمين خاطر ما مطالعه اين ترجمه را پيشنهاد مي کنيم.

5- آزمون زبان اين وزارت عمومي مي باشد، بهمين دليل مطالعه همه منابع معرفي شده بوسيله اين وزارت ضرورت (و امکان!) ندارد.

6- براي آشنايي بيشتر با نحوه طرح سئوالات پيشنهاد مي کنيم که تستهاي چندين سال گذشته اين وزارت را مطالعه کنيد.

7- براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس اين وزارت www.dme.hbi.ir برويد.

8- تعداي از بندهاي قسمت منابع پيشنهادي آزمون کارشناسي ارشد روانشناسي وزارت علوم و دانشگاه آزاد که به عنوان راهنمايي ذکر شده است همانند بند 6 قابل اطلاق به آزمون وزارت بهداشت نيزمي باشد.

 

رشته امتحاني: روانشناسي باليني (دروس مربوطه به همراه مولفين/مترجمين):

 

 

آمار و روش هاي تحقيق

1) روش تحقيق در علوم رفتاري؛ دكتر علي دلاور ( چاپ جديد)

2) احتمالات و آمار كاربردي؛ دكتر علي دلاور ( چاپ جديد)

 

روانشناسي باليني:

1) نظريه هاي شخصيت؛ ترجمه يحيي سيدمحمدي (تاليف فيتس و فيتس )

2) خلاصه روانپزشكي (2003) فصل 10 تا 28 و فصل 1و7 و8 و9؛ ترجمه فرزين رضاعي و رفيعي

3) نظريه و كاربست مشاوره و روان درماني؛ ترجمه فرزين رضاعي و رفيعي ( تاليف كري)

4) راهنماي سنجش رواني جلد 1 و 2؛ تاليف مارنات- ترجمه حسن پاشا شريفي و دكتر نيكخو

 

روانشناسي عمومي

1) زمينه روانشناسي هيلگارد؛ ترجمه دكتر براهني

 

 

روانشناسي رشد

1) روان شناسي رشد جلد 1 و 2؛ ترجمه دكتر يحيي سيدمحمدي (تاليف لورا برك)

2) فصل 37 تا 51 خلاصه روانپزشكي 2003؛ ترجمه فرزين رضاعي و رفيعي

 

روانپزشكي عمومي و فرهنگي

1) خلاصه روانپزشكي 2003(فصول 28-10 و 37 تا 51)؛ ترجمه فرزين رضاعي و رفيعي

 
 

2) روانشناسي فيزيولوژيكي جلد 1؛ ترجمه يحيي سيدمحمدي ( تاليف جميزكالات)

 لینک های پر بازدید:

مشاور کودک در اسلامشهر

مشاور خانواده در اسلامشهر

مرکز مشاوره خوب در اسلامشهر

بهترین مرکز مشاوره در اسلامشهر

 مرکز مشاوره معتبر در اسلامشهر

مشاور ازدواج در اسلامشهر

بهترین دکتر مشاور در اسلامشهر

بهترین دکتر روانشناس در اسلامشهر 

مشاور زناشویی در اسلامشهر

روانشناس کودک در اسلامشهر

 

 

دسته بندی دانشجویان: 

مراجعین

مراجعین 1


مراجعین ارجمند
عنایت داشته باشید که هرگونه تغییر در برنامه درمانی
و حضور بنده علاوه بر آنکه توسط منشی کلینیک
به حضورتان اطلاع داده می شود در این بخش سایت نیز
درج می گردد

 

خدمات


خدمات